Na de dood van een geliefde, kan de terugkeer naar het werk voelen als het laatste wat je wilt doen. Hoewel sommige mensen er de voorkeur aan geven om snel terug te keren om weer in een routine te komen, hebben veel rouwende mensen moeite om terug te keren in hun beroepsleven.

In een ideale wereld zouden alle werkgevers, managers en medewerkers worden voorgelicht over verdriet, door middel van initiatieven zoals medelevende werkgevers. Helaas is dit meestal niet het geval, en u kunt te maken krijgen met opmerkingen en houdingen die u kwetsend of onwetend vindt. U zou kunnen worstelen met uw werklast of afgeleid worden door het verstoren van de gedachten van uw geliefde. Het is waarschijnlijk niet gemakkelijk om na het overlijden weer aan het werk te gaan, maar er zijn een aantal manieren waarop je het misschien iets beter kunt maken.

Zorg ervoor dat uw collega’s voorbereid zijn op de volgende zaken

Waarschijnlijk heeft u na het overlijden van uw geliefde contact gehad met uw baas of HR-afdeling. Voordat u weer aan het werk gaat, wilt u misschien bespreken of u uw collega’s al dan niet wilt informeren over wat er is gebeurd.

Door ervoor te zorgen dat ze het weten kan je vervelende vragen vermijden die je van streek zouden kunnen maken. U kunt uw manager ook vragen om uw collega’s te vragen de dood van uw geliefde niet te vermelden, als u dat wilt. Of je kunt je manager vertellen dat je liever zou zien dat mensen het probleem niet negeren. Zij kunnen deze informatie dan doorgeven en het proces minder ongemakkelijk voor u maken.

Plan voor klein gesprek

De werkplek zit vol met kleine praatjes. Vragen als “Hoe gaat het met je?” of “Wat heb je gedaan?” lijken misschien normaal voor iedereen, maar voor jou voelen ze zich misschien onmogelijk te beantwoorden.

Bedenk of noteer zelfs een paar standaardantwoorden die het gesprek afleiden van iets te pijnlijk. Denk na over gespreksthema’s die moeilijk voor u kunnen zijn en denk na over hoe u het gesprek van hen weg kunt sturen. Mensen vragen stellen over hun eigen leven is een makkelijke manier om de aandacht van je af te wenden als je niet over persoonlijke zaken wilt praten.

Ontwikkelen van strategieën om gefocust te blijven

Verdriet heeft vaak een enorme invloed op uw concentratievermogen. Zelfs het kleinste project kan aanvoelen als een onmogelijke taak. Uw aandachtsspanne kan korter zijn en u kunt zich gemakkelijk afgeleid en vergeetachtig voelen.

Ook al heb je nog nooit behoefte gehad aan to-do-lijsten en persoonlijke organisatoren, misschien is het nu wel het moment om te beginnen. Klassieke tijdmanagementtrucs zoals het opdelen van taken in kleinere taken en het hebben van een korte pauze om het uur kunnen u helpen om u minder afgeleid te voelen tijdens de werkdag.

Vind een rustige plek om alleen te zijn

Bereid je voor op het feit dat je overweldigd kan worden en in paniek kan raken. Als dit gebeurt, kan het heel nuttig zijn om een plek te hebben waar je alleen kunt zijn.

Als u het geluk niet gelukkig genoeg bent om een eigen werkruimte te hebben, kunt u naar de badkamer gaan, een lege vergaderruimte vinden of naar buiten gaan voor wat frisse lucht. Als geen van deze opties een optie zijn, praat dan met je manager om uit te zoeken waar je een pauze kunt nemen als dat nodig is.

Vergeef uzelf voor uw fouten

Jongleren met de eisen van verdriet is in het beste geval moeilijk. Tussen je emoties, gebrek aan concentratie en werkstress kan je fouten maken. Je werk is misschien niet zo goed als voordat je geliefde stierf.

Noch u, noch uw manager mag van u, noch uw manager verwachten dat u meteen weer op topniveau presteert. U kunt uw werk dubbel controleren of een collega vragen om het voor u te controleren, maar zet uzelf niet onder druk om perfect te zijn. Het zal tijd kosten om terug te keren naar de routine van het beroepsleven.

Blijf praten met uw manager of werkgever

Communiceren met HR, uw manager of werkgever is van vitaal belang in de dagen en weken na uw terugkeer op het werk. Als ze goed zijn in het managen van hun medewerkers, zullen ze zich bij u willen melden en er zeker van zijn dat u het goed doet.

Zelfs als ze geen vergadering organiseren om te zien hoe het met je gaat, zorg er dan voor dat je ze laat weten of er iets verbeterd kan worden. Schaam je niet en ben niet bang om extra hulp te vragen als je die nodig hebt.

Laat een Reactie achter